The Great Dish van Bernard Leach: Een Keramiek Wonder Met Mystieke Aardewerkpatronen

 The Great Dish van Bernard Leach: Een Keramiek Wonder Met Mystieke Aardewerkpatronen

Bernard Leach (1887-1974) was een Britse keramist die, samen met Shoji Hamada, de “studio pottenbakkerijbeweging” in het begin van de 20e eeuw oprichte. Hij geloofde dat pottenbakkers niet alleen functionele voorwerpen moesten maken, maar ook kunstwerken die schoonheid en spiritualiteit uitdrukten. Leach’s werk kenmerkt zich door eenvoud, natuurlijke materialen en organische vormen.

Een bijzonder indrukwekkend voorbeeld van Leach’s meesterschap is “The Great Dish,” een imposant schotel dat de kijker meeneemt op een reis door tijd en cultuur.

Gemaakt in 1936 tijdens zijn verblijf in Japan, “The Great Dish” is meer dan een eetgerei; het is een sculpturaal meesterwerk dat de relatie tussen mens en natuur viert. De schotel heeft een diameter van bijna 40 centimeter en is gemaakt met behulp van traditionele Japanse technieken. De gebonden klei wordt langzaam gevormd op een draaischijf, waardoor een elegant en organisch silhouet ontstaat.

De oppervlakte van “The Great Dish” is versierd met een karakteristieke Leach-glazuur: een rijke, aardkleurige laag die de natuurlijke schoonheid van de klei benadrukt. De glazuurtechniek, gekend als “ash glaze,” gebruikt as uit hout dat in een speciale oven wordt verbrand. Dit resulteert in een unieke textuur en kleur, die doet denken aan oude Chinese porselein.

Leach’s “The Great Dish” bevat subtiele decoraties:

  • Gebroken lijnen: Deze lijnen lijken te suggereren dat de schotel is gegroeid en zich heeft gevormd zoals een natuurlijke schelp of bloem. Ze geven de schotel diepte en beweging, waardoor het lijkt alsof de glazuur zelf ademt.
  • Geometrie van onvolmaaktheid: Leach gebruikte geen perfect symmetrische lijnen, maar liet de imperfecties in de klei zichtbaar. Deze onvoorspelbaarheid benadrukt de menselijke hand die de schotel heeft gevormd en geeft hem een unieke persoonlijkheid.

Interpretatie: De Schotel als Universeel Symbool

“The Great Dish,” is niet alleen een kunstwerk, maar ook een symbolische representatie van Leach’s filosofie over pottenbakken. Voor hem waren potten meer dan functionele voorwerpen; ze waren belichamingen van de relatie tussen mens en natuur.

De schotel herinnert ons aan de verbondenheid met de aarde:

Element Symboliek
Klei Het grondmateriaal, symbool voor de natuurlijke wereld
Aardkleurige glazuur De kleuren van de aarde, symbolisch voor onze wortels en oorsprong
Gebroken lijnen De organische groei en ontwikkeling van alle levende wezens

Leach’s “The Great Dish” is een tijdloze herinnering aan de schoonheid van simpelheid, de kracht van natuur en de menselijke connectie met het universum. Het prikkelt onze verbeelding en nodigt ons uit om te reflecteren op onze plaats in de wereld.

Een Nazicht: De Erfenis van Bernard Leach

Bernard Leach was een pionier in de keramiekwereld. Zijn werk heeft niet alleen andere pottenbakkers geïnspireerd, maar heeft ook bijgedragen aan een grotere appreciatie voor handwerk en traditionele technieken. “The Great Dish” staat symbool voor zijn visie en vakmanschap. Het blijft een icoon in de keramiekwereld en inspireert kunstliefhebbers en pottenbakkers tot op de dag van vandaag.